Dear visitors, roof repairs are taking place on the castle building, which partially restricts movement in the castle courtyard and the private castle parking lot. At the same time, construction work is underway to build the Creative Cultural Center, due to which the porcelain exhibition has been relocated from the Wing by the Tower to the North Palace and the Rotunda Wing. Thank you for your understanding!

TŘI BETLÉMOVÉ FIGURKY


doba vzniku ¾ 19. století, vosk, dřevo, různé typy látek

TŘI BETLÉMOVÉ FIGURKY

Již ve 4. století našeho letopočtu dopravil do Říma papež Liberius pět prkének z údajných Kristových jesliček a uložil je v kostele, který později nesl jméno U jesliček. Za faktický počátek tvorby betlémů však považujeme až rok 1223, kdy František z Assissi po svém návratu z města Betléma se svolením papeže ve skalní jeskyni nedaleko vsi Greccia vytváří do té doby netradiční scenérii. V jeskyni instaluje žlab naplněný slámou a nechává přivést vola a osla. Vzniká tak první živý betlém. Věřícím obyvatelům přicházejícím si v nočním čase prohlédnout nezvyklou událost přitom předčítá evangelium o zrození Páně a možná tím nevědomky zároveň zakládá tradici půlnoční mše. Především františkáni a jezuité obyčej stavění betlémů následně šíří do celé Evropy. Cesta k jejich zlidovění do dnešní podoby však ještě potrvá několik staletí.

V roce 1560 se objevuje betlém v jezuitském kostele v Praze, a ještě v průběhu 16. století ho následují další česká města. Figury těchto betlémů měly často životní velikost a kompozice se poměrně přísně držely biblického příběhu, což mělo prostřednictvím emocionálního zážitku vliv na pastorační činnost.

Značným přelomem a paradoxně i začátkem cesty k betlémům tak, jak je známe dnes, se stal 26. říjen 1751, kdy císařovna Marie Terezie vydala zákaz vystavování betlémů v církevních objektech. Důvodem zákazu byla hlavně častá obscénní interpretace scén Ježíšova narození a odvádění pozornosti od chrámové pobožnosti. Císař Josef II. o 31 let později tento zákaz rozšířil i na soukromá obydlí. Ale jak už to tak často bývá, lid obecný v českých zemích naslouchá rozkazům vrchnosti většinou jen s notnou dávkou neochoty. Všeobecnou oblibu stavění betlémů tak nemohl zákaz zastavit a naopak následující 19. století přináší nebývalou akceleraci jejich produkce v domácím prostředí. Především v zemědělských a horských oblastech využívalo obyvatelstvo hlavně dlouhého zimního období, kdy nebylo zaneprázdněno sezónními pracemi k tvorbě domácích jesliček. Současně se vyprofilovávají oblasti se specifickou podobou betlémů, například Příbramsko, Jihlavsko, Kralicko nebo Chebsko s Loktem. Poněkud odlišné bývají i betlémy vzniklé v horských oblastech poznamenaných důlní činností hlavně v Krušnohoří. Zároveň se rozšiřuje i materiálová základna, figurky se již nevytváří jen z lipového dřeva, ale i zimostrázu, brslenu, vařeného smrku, olše, třešně, dřeva ořešáku, ale i dalších materiálů jako kašírovaného papíru, různých druhů těsta či vosku. Velmi rozšířeným se stává barevné polychromování figurek.

Společným znakem se stává postupné spojování původního tématu narození Ježíše Spasitele s tématikou světského charakteru. Betlémy se často stávají složitou kompozicí architektury a figurek zobrazujících tradice řemesla obvyklá pro dané místo. Do toho všeho někdy vstupuje komplikovaný systém rozpohybování alespoň části scenérie, jež vše přivádí k dokonalosti, ale to už trochu odbočujeme. Dalším společným průvodním jevem je miniaturizace a s ní spojená obliba takzvaných skříňkových betlémů, jež umožňují alespoň relativně snadný transport a jednoduchý způsob vystavení.

Těžkou ranou pro jakoukoli produkci betlémů byly válečné roky včetně následného odsunu německého obyvatelstva a následně rok 1948 spojený s celkovou změnou politické orientace mimo jiné obecně směřující k potlačování projevů občanské spirituality. Ovšem v menší míře se opakuje situace z roku 1751 a některé domácnosti opět ožívají betlémářskou samovýrobou. Že nová politická orientace ale nepotlačila vše, o tom svědčí třeba oficiální produkce oblíbených papírových rozkládacích betlémů autorů Josefa Lady, Marie Nekolové z roku 1969 nebo několikero variant leporelových jesliček Vojtěcha Kubašty. Myslím, že mnozí z nás mají období Vánoc dodnes spojeno právě s některým z nich.

Naším exponátem měsíce jsou tři betlémové figurky ze souboru 22 podobných v roce 1925 do tzv. Loketské sbírky zakoupených od soukromé osoby z Horního Slavkova. Jako jediné však mají hlavičky vyrobené z vosku. Jsou typickou ukázkou zakomponování světské tématiky do celkové kompozice. Bylinkářka, košíkářka a muž s krosnou, která klidně mohla být přenosným betlémem, našli bezpochyby svůj předobraz v reálném životě venkova. Figurky mají nohy, ruce a tělo vyřezané z lipového polychromovaného dřeva. Horní končetiny jsou pohyblivé. Všechny tři hlavičky jsou zhotoveny z jedné formy a genderově jsou odlišeny pouze dlouhými vlasy zhotovenými z nastříhaných bavlnek. Velmi široká je paleta použitých tkanin svědčících o dobrém zásobení výrobce odstřižky z krejčovství, možná i čalounictví. Materiálově osciluje od jednobarevného lnu na zástěry a košile s nabíranými rukávy po vzorovanou bavlnu na sukně, různě barevné plyše až po brokát na živůtky a látku podobnou dnešnímu tvídu na kabátky. Postavy mají na výšku více než 17 cm, což je na betlémové figurky relativně hodně a byly tím pádem zřejmě součástí poměrně velké betlémové kompozice propojující duchovní polohu s rurálním akcentem reflektujícím regionální specifika. Jsou opatřeny podstavcem, takže s největší pravděpodobností nebyly pevnou součástí kompozice, ale stavěly se v adventu volně do prostoru betlémové architektury, jež se bohužel nedochovala. Po zbytek roku odpočívaly uložené v krabicích. Zřejmě jim to prospělo, až na rezidua prachu, lehkou degradaci některých látek a stopy běžného použití se po 150 letech zachovaly v použitelném sta­vu.

J. Hejda, správce depozitáře

Publikováno: 01. 12. 2021


Zpět na výpis článků