Soška, porcelán, porcelánka Puls (Pfeiffer & Löwenstein) Ostrov nad Ohří, kolem 1925, výška 22,7 cm
Porcelánka v Ostrově nad Ohří (dnes jen Ostrov) je další z těch,
která má v letopočtu vzniku na konci číslici tři. A ač věkem daleko
mladší než továrny v Březové a Stružné, které jsme letos již
zmiňovali, upadla hlavně mezi širokou veřejností v zapomnění. A velmi
neprávem. Roku 1873 Ludwig Löwenstwein a Josef Pfeiffer kupují strategicky
výhodně položené pozemky v těsné blízkosti železničního nádraží
dostavěného dva roky před tím a vzápětí zahajují stavbu provozních
budov. Již v následujícím roce svou veřejnou obchodní společnost
nechávají zaregistrovat Obchodním soudem v Chebu. Dostatek paliva, vody,
kvalitního kaolinu, volných pracovních sil a vynikající podnikatelský
záměr byly základním vkladem, který oba partneři dovedli v tomto do té
doby ne příliš výrazně industrializovaném koutě Karlovarska skvěle
přetavit v obchodní úspěch. Pilířem jejich produkce byl kvalitně
zpracovaný a často v secesním duchu pojatý užitkový porcelán.
18. 7. 1901 Ludvig Löwenstein, který pocházel z židovské komunity
v nedalekém Hroznětíně, ve věku 71 let umírá. Na jeho místo nastupuje
syn Rudolf (1874–1923). Podobně tomu je i v případě Josefa Pfeiffera
narozeného 1. 2. 1829. Ten umírá 24. 7. 1912, a i on přenechává své
místo synovi Josefu Pfeifferovi mladšímu (1869–1942). Příchod mladých
následovníků zakladatelů firmy přináší do podnikání svěží vítr a
schopnost ještě více umocnit firemní prosperitu. Díky nim se daří
překonat velmi těžké období první světové války a po počátečních
problémech se úspěšně etablovat v podmínkách nově vzniklé republiky.
V té době již s úspěchem exportují soubory Modern, Merkur, Imperial či
Calais. Posledně jmenovaný se pro svůj jednoduchý moderní tvar a škálu
dekorů těšil velké oblibě a dodnes se s ním lze setkat v obchodech
s uměleckými předměty. S úspěchem zvládají i výrobu žáruvzdorného
(varného) porcelánu v podobě více jak šedesátidílného souboru Diamant.
Za mnoha komerčními úspěchy stála sázka na spolupráci s tehdejšími
ikonami vídeňského uměleckého sdružení Wiener Werkstäte, pány Josefem
Hofmannem, Josefem Margoldem a Michaelem Powolnym. Inu, když se s někým
spojit, tak jen s těmi nejlepšími. Pro nás není bez zajímavosti, že
řadu jmenovaných vynikajících spolupracovníků doplňuje i krásenský
Willibald Russ. Spolupráce se špičkovými modeléry a tvorba v tehdy
moderním stylu Art Deco nesou své výsledky. Rozšiřuje se produkce
mimořádně kvalitního figurálního dekorativního porcelánu světové
úrovně a firma se ocitá na konjukturálním vrcholu své výroby. Ocenění
na mezinárodních výstavách v Rio de Janeiru 1923 a Paříži roku 1925 a
1937 jsou toho jsou jasným dokladem. V tu dobu ovšem ještě nikdo netušil,
jak strmý bude následovat pád zapříčiněný děsivými událostmi druhé
světové války. Luise Löwensteinové, dědičce podílu na firmě po jejím
manželu Rudolfovi, je z důvodu židovské národnosti roku 1939 její
majetek arizován a podíl v porcelánce je přinucena za nevýhodných
podmínek odprodat Josefu Pfeifferovi. Po internaci v Terezíně je
7. 3. 1944 se svým mladším synem Bedřichem a celým transportem českých
židů zavražděna v koncentračním táboře Osvětim. Dva roky před tím
umírá Josef Pfeiffer mladší, ale to již porcelánka produkuje pouze
užitkový porcelán pro armádu a lazarety. Po válce je továrna znárodněna
a v redukované míře se vrací k výrobě původního sortimentu
užitkového porcelánu. Na krátkou dobu se dokonce zástupcem ředitele
stává starší syn Rudolfa a Luise Löwensteinových (rovněž Rudolf),
kterému se před nacisty podařilo uprchnout do Anglie, odkud se po válce na
krátkou dobu vrátil. Celkově levicová orientace společnosti je pro něj
zřejmě jasným důvodem poválečné Československo opustit definitivně.
Odjíždí do Kanady, kde zakládá rodinu a natrvalo se zde usazuje. Umírá
v roce 1984. Poslední výrobní zakázka porcelánky je datována prosincem
roku 1947. V následujícím roce je továrna uzavřena. Výrobní
technologie je přestěhována do závodu Concordia Lesov a opuštěný areál
se stává odloučeným pracovištěm uranového průmyslu Jáchymov, který zde
provozoval kovovýrobu. V sedmdesátých letech přibyde provoz, kterému
místní neřeknou jinak než „thérák“. Ze starého papíru a mimo jiné
i tiskovin zabavených celním úřadem se v prostorech vyrábí dehtový
papír. Dnes areál vlastní firma ZMA, která se zabývá kovovýrobou.
Původní výrobní hala porcelánky, i když se značnými úpravami, stojí
dodnes. Produkce porcelánky Ostrov v dobách socialismu takřka upadla
v zapomnění a dnes je po desetiletích v podstatě znovuobjevována. Ve
velké míře se to týká i porcelánové plastiky, kterou představujeme.
Soška, a pravděpodobně i další, je výsledkem již zmiňované spolupráce
Willyho Russe s touto manufakturou. Russ se zde opět chopil své oblíbené
sakrální tematiky, ale téma Madony s Ježíšem pojal výrazně odlišným
způsobem. Místo tradiční statické polopostavy matky držící dítě
navrhnul rozpohybovanou celkovou postavu kráčející Marie držící malého
Ježíše. Ve větru vlající plášť a Madončiny vlasy ještě více
umocňují dojem pohybu. Celá kompozice je umístěna na vypouklé sféře
evokující zemskou polokouli. To vše s jemným akcentem stylu Art Deco.
Neznáme obchodní název této drobné plastiky, ale mohlo by se jednat o
„Útěk do Egypta“. Je v ní znázorněno poněkud volně pojaté
zpracování známého novozákonního příběhu, kdy Josef a Marie prchají
z Betléma do Egypta ve snaze zachránit novorozeného Ježíše před výnosem
Judského krále Heroda. Ten nařizoval zabít všechny novorozené chlapce.
Dílo je značeno podglazurní značkou Puls (Pfeiffer und Löwenstein
Schlackenwrth) a vtlačeným monogramem WRS (Willy Russ Schönfeld). Je vlastně
s podivem, že se v souboru Loketské sbírky zachovalo. V roce 1982 byla
totiž všechna díla z ateliéru Willyho Russe vyrobená do roku
1946 z naší sbírky zkonfiskovaná a nepochopitelně a neoprávněně
hospodářskou smlouvou převedena do majetku chebského muzea. Tato drobná
soška však tehdejším „odborníkům“ státní památkové péče zřejmě
unikla pozornosti. Doposud nebyla nikdy představena veřejnosti, není známo,
že by byla zastoupena v jiných veřejných sbírkách a nezmiňuje ji ani
známá Russovo monografie autora Zbyňka Černého.
Jiří Hejda, správce depozitáře hradu Loket
Publikováno: 13. 02. 2024