porcelán, Sousoší peroucích se chlapců. Horní Slavkov, Lippert a Haas, r.1840, 13,5 x 15cm, sbírka města Loket
Nadcházející Mezinárodní den dětí nám umožňuje poněkud více
zaostřit na tuto tématiku a poohlédnout se po tom, jakým způsobem se téma
dětí promítlo do užitého umění zastoupeného v tzv. Loketské sbírce.
Ne, že by 19. století, kam se na okamžik vrátíme, mělo o tomto svátku
nějaké ponětí, to jistě ne. Vždyť například u nás je tento
mezinárodní svátek připomínaný 1. června ustálenou součástí
kalendáře teprve od roku 1950. Nicméně předminulé století bylo dobou,
kdy se výraznějším způsobem začalo zohledňovat společenské postavení
dětí, a to hlavně v sociálních ohledech, a ideově tak připravilo půdu
pro dobu budoucí. Dalším důvodem je, že jsme se rozhodli sáhnout do
porcelánové produkce poloviny 19. století, které je v Loketské sbírce
zastoupeno stěžejním množstvím prací a navíc nám v tomto případě
poskytlo možnost zvolit ukázku poněkud netypického charakteru. Zároveň
tím vlastně do určité míry propojujeme články o slavkovské
porcelánové manufaktuře z ledna a o rodině v 19. století z května
tohoto roku.
Pokud hovoříme o postavení dětí v polovině předminulého století, je
nutno k tomuto tématu přistoupit poněkud diferencovaně. A to hlavně
z ekonomického hlediska, které bylo pro formování budoucího dospělého
člověka zcela zásadní. Tomu všemu však předchází jedna velmi zásadní
statistika příliš nepodléhající ekonomickému klimatu, do něhož se děti
v 19. století rodily, a to úmrtnost, která u dětí do jednoho roku
činila pro nás dnes těžko uvěřitelných téměř 25 procent. Dnes se toto
číslo pohybuje v jednotkách promile. Tento stav byl dán především
neuspokojivými hygienickými podmínkami, neodborným vedením porodu, špatnou
poporodní péčí a absencí dnes zcela běžných léčiv. Pro děti, jež se
s úspěchem porovnaly s těmito nástrahami raného věku, ale neměly to
štěstí se „dobře narodit“, bylo běžné, a to hlavně na venkově či
v chudších městských poměrech, že již od čtyř let chodily na pastvu a
od sedmi vypomáhaly v hospodářství. Ani to jim však nebránilo, aby se
věnovaly dětským hrám. Jejich běžnou součástí byl zpěv či tanec,
nezřídka slovní hádanky nebo veršovaná rozpočítadla a jako hračky
sloužily jednoduše ze dřeva vyřezávané panenky, vojáčci, koníci a na
potoce klapající mlýnky. Děti z lépe situovaných rodin se mohly pochlubit
domácími divadélky, pokojíky s kompletní výbavou nebo panenkami
s luxusní garderobou. Značným předělem v životě dětí a často
i vlastně koncem období dětství bylo dosažení dvanácti let věku, které
bylo určující pro konec povinné školní docházky. V tomto období se
plnohodnotně projevila diferenciace ekonomického rodinného zázemí. Zatímco
v nejchudších rodinách bylo snahou potomky, co nejdříve zainteresovat na
chodu domácnosti, v těch o něco lépe situovaných se rodiče snažili
dětem poskytnout vzdělání v řemeslné oblasti. Tam, kde na tom byli
ještě o poznání lépe, posílali své syny na gymnázium a na tyto
študáky se hledělo jako na takřka dospělé. Nic z tohoto se však
netýkalo děvčat, na jejichž pokraču Exponát měsíce června ze sbírek
hradu Loket jící vzdělání se hledělo se značným despektem a bylo
považováno za zbytečné. Za prioritní byla považována jejich příprava na
roli matek a hospodyň. Tento dlouhodobě přežívající archetypální
přístup rozmělnilo až 20. století. Posunulo i dobu právní dospělosti,
pro níž byla v 19. století hranice čtyřiadvaceti let, v roce
1919 snížená na jednadvacet a roku 1951 na současných osmnáct let. Nic
z tohoto však zřejmě nedělá těžkou hlavu našim dvěma malým,
buclatým, porcelánovým chlapíkům, kteří si, nevíme proč, razantně
vjeli do vlasů. Možná svár o prohrané hliněné kuličky, možná vážná
urážka stavovského původu. Vzhledem k poměrně reprezentativnímu oděvu
obou aktérů bychom se přiklonili spíše ke druhé variantě. Ty troubo, ty
lumpe, úplně slyšíme příval těchto a dalších ještě horších
verbálních denunciací, kterými se oba aktéři incidentu s plnou vervou
častují. Taková, nebo podobná situace mohla být modelérovi motivací
k tvorbě této trochu atypické plastiky období vrcholícího biedermeieru
v českých zemích. Dva chlapci, oba evidentně z dobře situované rodiny,
mají velmi podobné oblečení. Jejich kabátce odlišuje pouze jiné barevné
provedení, stejně tomu tak je u jejich krátkých kalhot a zlatě vyšívané
košile, oba sdílejí totožné. Navíc svým genotypem jsou si velmi podobní.
Že by sourozenci nebo dokonce dvojčata a malý sourozenecký spor, který si
v budoucnosti budou s úsměvem připomínat? Nevíme. Díky značení a
datování naspodu plastiky ji můžeme velmi snadno identifikovat. Roku
1840 ji vyprodukovala slavná porcelánová manufaktura LIPPERT a HAAS
v Horním Slavkově, jež se v tomto období nacházela na vrcholu své
produkce, a to i ve figurální tvorbě podobných žánrových scének, které
se často stávaly žádanou dekorací budoárů dobře ekonomicky situované
měšťanské nobility. Doufejme, že se naši porcelánoví fešáci
usmířili, dětem z depozitáře hradu přejeme vše nejlepší a… neperte
se. J. Hejda, správce depozitáře
Publikováno: 03. 02. 2023